Nieuwe blogpost

Dry needling.........wat is dat?

Herken je dit?: Vage pijnklachten in rug, nek schouders, benen of elders aan het lichaam. Veel onderzoeken en therapieën hebben weinig tot niets geholpen? Misschien heb je dan last van triggerpoints oftewel spierknopen.  Triggerpoints kunnen namelijk de oorzaak zijn van veel klachten (vooral bij sporters).

Vooral de triggerpoints bij schoudergordelspieren en rond de heup/onderrug zijn berucht.
Even wat druk geweest of wat zwaarder getraind?  Ze verdwijnen na wat rust of een goede sportmassage vanzelf wel. Echter is dit  helaas niet altijd het geval. Soms kunnen triggerpoints erg hardnekkig zijn. Het gevolg :  uitstralende klachten, gespannen/stijve spieren  en moeizaam sporten. Een triggerpoint kan het plezier in sporten aardig vergallen. Gelukkig kan
Dry needling  hierbij helpen.

Maar wat is nu eigenlijk een Triggerpoint? Het is een mooie Engelse benaming voor een aantal verkrampte spiervezels. Deze verkramping is een gevolg van het niet meer kunnen ontspannen van deze spiervezels door een chemische verandering.

In de tekening hiernaast is:
A= spiervezel in rust
B= een triggerpoint
C= de rest van de spiervezel met een triggerpoint

Door de verkramping is de doorbloeding verslechterd wat uiteindelijk pijnsignalen kan veroorzaken; ook naar andere delen in het lichaam. Dit wordt reffered pain (een vertaling kan zijn: afgeleide pijn) genoemd.
Deze pijn is anders (en voelt ook anders ) dan zenuwpijn bv ten gevolge een hernia ondanks het uitstralende karakter.

www.praktijkvlierboom.nl

Triggerpoints in de trapezius spier. In dit voobeeld is het gevolg hoofdpijnklachten.

Reffered pain komt  in voorspelbare patronen voor in het lichaam. Elk triggerpoint heeft een specifiek pijn uitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Zo kunnen bepaalde triggerpoints in een halsspier (scalenus spier), pijn  veroorzaken die uitstraalt tot in de vingers.
Triggerpoints in de bilspieren kunnen pijn in de hamstrings, kuiten, lies en/of rond de knie veroorzaken (naar gelang welke bilspier het betreft.)

Triggerpoints in de trapezius spier. In dit voorbeeld is het gevolg hoofdpijnklachten.

Ook de spier zelf is vaak (continu) gespannen wat een bewegingsbeperking of een veranderd beweegverloop kan veroorzaken.

Triggerpoints zijn dus naar en pijnlijk, maar is daar nu iets aan te doen?

Ja hoor! De problemen die triggerpoints veroorzaken kunnen  soms heel eenvoudig verholpen worden. Namelijk door: Dry needling.

In veel gevallen kan Dry needling op een snelle wijze verlichting van de klachten geven.
Bij Dry needling wordt een heel dun naaldje in het triggerpoint geleid.
Van het inbrengen voel je niets (zo dun is het naaldje) van het triggerpoint voel je een wat doffe pijn.
(tenzij een verkeerd triggerpoint wordt aangeprikt; deze bevinden zich in het reffered pain gebied)

Grondige kennis van de anatomie is een vereiste waarbij het uiteraard belangrijk is waar en hoe je moet prikken, maar het is nog belangrijker om te weten waar en op welke wijze je
niet moet prikken. Een naald in een grote zenuw of een slagader....
(al is het niet altijd te vermijden dat een kleine huidzenuw of bloedvaatje aangeprikt wordt. Dit zal met de juiste voorzorgsmaatregelen en eventueel een pleister geen gevolgen hebben.)
Een knieholte, maar ook zeker 4 cm hiervandaan, oksel , hals en meerdere andere plekken zijn no go zones voor een dry needling naald.

Daarnaast is kennis van de pathologie heel belangrijk om een blessure adequaat aan te pakken.
Voor acute spierscheuringen , acute gewrichtsklachten (bv distorsies of erger) zijn andere behandelmogelijkheden aangewezen. Dry needling is dan niet geïndiceerd.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

Marian (woensdag, 11 april 2018 11:56)

Dry needling is misschien wel iets wat mijn man kan gebruiken. Zijn klachten in zijn onderrug gaan maar niet weg. De symptomen komen erg overeen, ik ga nog maar even verder onderzoek doen. http://www.firstfysio.nl/leeuwarden

• #2

Allard (woensdag, 11 april 2018 12:50)

Hartelijk dank voor je reactie.
    Klachten in de onderrug zouden ook (pseudo) radiculair kunnen zijn.
    Op zich lijken de reffered pain (afgeleide) pijn klachten veel op die van myofasciale pijn punten (triggerpoints) Over het algemeen zit het verschil in de plaats en grootte van het reffered pain gebied. Al kan dit per patient verschillen. Klachten veroorzaakt door bv een hernia voelen echt anders aan en ook hierbij is het gebied van de pijn (wat dan echt uitstraling is) anders.
    Het is het onderzoeken meer dan waard.
    Hartelijke groet,

Allard