Nieuwe blogpost

Auw, ik heb zo’n spierpijn!

Iedere sporter of niet-sporter kent wel het gevoel. Iets te fanatiek getraind, nieuwe bewegingen gemaakt of gewoon de tuin omgespit. En ja hoor, de volgende dag. Auw! Spierpijn. Alles doet pijn. Je voelt spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had. De tweede dag is het niet veel beter en soms zelfs nog erger. Is daar nou niets tegen te doen? Helaas, spierpijn hoort nou eenmaal bij trainen. Door training worden je spieren sterker en krachtiger. Wil je sterker of sneller worden dan ontkom je niet aan spierpijn.

Wat is nu eigenlijk spierpijn?

Spierpijn kun je indelen in twee soorten:

Vroege spierpijn:

Deze spierpijn komt door ophoping van melkzuur in je spieren. Je voelt deze direct of kort na de inspanning. De welbekende verzuring.

Verlate spierpijn

Deze spierpijn wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels waardoor kleine ontstekingsreacties ontstaan. Je voelt deze meestal de volgende dag. Deze scheurtjes zorgen ervoor dat je spieren sterker worden.

Wat kun je wel doen?

Hieronder  volgen 6 tips om spierpijn te verminderen.

ü  Doe een goede warming up! Je zorgt er dan voor dat je bloed sneller gaat stromen en je spieren warmer zijn voor de krachtinspanning.  De kans op spierscheurtjes wordt dan kleiner.

ü  Doe een cooling down!  Je spieren hebben dan de gelegenheid van de inspanning tot rust te komen.

ü  Doe rustige rek- en strekoefeningen! Ga daarbij niet over je pijngrens heen!

ü  Laat spieren herstellen! Na een zware inspanning hebben je spieren rust nodig. Dat wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen, maar beweeg rustig. Ga niet elke dag intensief trainen.

ü  Neem een warm bad of douche!. Dit zorgt voor een betere doorbloeding. Smeer geen middeltjes zoals tijgerbalsem/Midalgan dat heeft geen effect en irriteert alleen de huid.

De laatste en belangrijkste tip:

Laat je masseren! Massage bevordert het herstel van je lichaam en dus ook je spieren. Het kneden van spieren zorgt voor een betere bloeddoorstroming.

Massage zorgt ervoor dat:

·         de lokale doorbloeding verbetert;

·         lymfevocht beter doorstroomt;

·         er een lagere productie van oedeem plaatsvindt (ophoping van lymfevocht)

·         de spierspanning in rust verlaagt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0